Zoekmachine optimalisatie (SEO) audit; een onmisbaar begrip

SEO audit

In de zakenwereld is een audit de normaalste zaak van de wereld. Kortgezegd is dit een controle om na te gaan waarom de verwachte resultaten (nog) niet bereikt zijn. Op basis van die informatie kan het vervolgtraject in gang worden gezet. Dit geldt ook voor de SEO (zoekmachine optimalisatie) audit; waarom krijgt je website nog te weinig bezoekers en waarom blijven de aankopen van je bezoekers nog achterwege?

De SEO (zoekmachine optimalisatie) audit is puur bedoeld om in beeld te krijgen waar het op dat moment mis gaat. Je kan een SEO (zoekmachine optimalisatie) audit echter ook uitvoeren voordat je website daadwerkelijk in gebruik is genomen. Al met al is het een erg handig hulpmiddel om de huidige stand van zaken in een goed perspectief te plaatsen. Maar, wat zou een reden zijn voor het uitvoeren van een SEO (zoekmachine optimalisatie) audit?

  • Je gaat een nieuwe website ontwerpen;
  • Je hebt op dit moment een nog niet volledig geoptimaliseerde website;
  • Je maakt de overstap naar een nieuw design of naar een ander CMS;
  • Je gaat een migratie van domeinen/subdomeinen in gang zetten.
  • Je wilt een analyse hoezo je bezoekersaantallen achter uit gaan.

Een SEO (zoekmachine optimalisatie) audit is voor elk bedrijf anders. Het is daarom belangrijk om eerst waardevolle informatie van een bedrijf te achterhalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:

  • Hoe lang bestaat het bedrijf/de website al?
  • Wie is de contactpersoon? Wat zijn de kennisgebieden van dit persoon?
  • Wie heeft de website gebouwd? Wie heeft het onderhoud van de website in beheer?
  • Zijn er eerdere relaties met een zoekmachine optimalisatie specialist geweest?

Met behulp van bovenstaande vragen kan je een helder beeld krijgen van de huidige situatie.

Uitvoeren van de SEO (zoekmachine optimalisatie) audit

Het daadwerkelijk uitvoeren van de SEO (zoekmachine optimalisatie) audit is uiteindelijk waar het allemaal om draait. Het uitvoeren van een SEO (zoekmachine optimalisatie) audit is onder te verdelen in enkele stappen. De eerste stap is het in kaart brengen van de website aan de ‘achterkant’:

  • Verschillende versies voor de verschillende devices?
  • Zijn er subdomeinen?
  • Welke hulpmiddelen zijn gebruikt om het organische verkeer aan te trekken?
  • Hoe werkt het CMS?
  • Wat zijn de performances van de website?
  • Hoe zien de historische gegevens uit de tools van Google eruit? (Google Analytics en Search Console)
  • Is er betaald om traffic te verkrijgen op de website?

Zodra je over bovenstaande punten een duidelijk beeld heb gekregen, kan je de website van de ‘voorkant’ gaan bekijken:

  • Wat is de structuur van de website?
  • Zijn er landingspagina’s?
  • Zijn er algemene pagina’s?
  • Zijn er productpagina’s?
  • Hebben de pagina’s waardevolle content?

In deze stap is het ook belangrijk om een mind map te maken. Doorloop de gehele website en breng door middel van een bepaalde systematiek de gehele website in kaart. Door deze stap kan je bijvoorbeeld al achter één probleem komen; keyword kannibalisatie. Hierbij bijt het zoekwoord van je homepage met een andere pagina op je website, waardoor je website niet hoger komt in Google. Mocht je een onderzoek doen naar teruglopende bezoekersaantallen, is het aan te raden om alle historische data te raadplegen. Zorg hierbij tevens voor een goed beeld van de huidige linkstructuur en social media activiteiten.

 

 

Tools

Bij een SEO (zoekmachine optimalisatie) audit kan je gebruik maken van zéér veel tools. Wij hebben hier allerlei handige tools op een rijtje gezet:
  • Google Structured Data Testing Tool; controleer de microdata van de pagina’s
  • Web Developer; gebruik deze extensie voor Google Chrome, FireFox en Opera voor allerlei waardevolle informatie
  • Deep Crawl: crawler die vanuit de cloud werkt, dus je hebt geen installatie nodig
  • Screaming Frog: crawler die je SEO checkt en een analyse hiervoor uitvoert
  • Barracuda; analyse van de algoritmewijzigingen van Google in relatie met de website
  • Google Search Console; doe een check op je backlinks en zoekwoorden
  • Copyscpae; een check voor duplicate content
  • Siteliner; een check voor duplicate content en gebroken links.
  • Link Detox; een check voor slecht/negatieve backlinks
  • Google PageSpeed Insights; controleer de laadtijden van de website’s.
  • SEMrush; analyse van de zoekwoorden die je concurrenten gebruiken.

Uitkomsten

Door bovenstaande tools te gebruiken, kan je de gehele website goed analyseren. Met die analyse komen allerlei verbeterpunten naar voren. De uitkomsten van de SEO (zoekmachine optimalisatie) audit dienen gepresenteerd te worden aan de klant. Doe dit zo simpel mogelijk; vermijd jargon en presenteer een stappenplan voor de verbeterpunten. Gebruik ook de data die verzameld is tijdens de SEO (zoekmachine optimalisatie) audit. Cijfers en diagrammen zeggen veel meer dan aannames of hele lappen teksten. Zorg voor duidelijke diagrammen/grafieken en toon hiermee aan welke punten verbeterd kunnen/moeten worden.

@StayHungryseo

- February 18, 2017, 11:13 am

RT @InnovatieTop100: Meer zichtbaarheid door innovatieve combinatie psychologie en online marketing @StayHungryseo. Inschr. #innotop https:…
h J R
@StayHungryseo

- January 31, 2017, 7:56 am

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken! #Google #AdWords https://t.co/JuYd1qfLcf
h J R
The following two tabs change content below.
Stay Hungry Internet Marketing, Stay Hungry Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2011. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.