Zoekmachine optimalisatie: wees waardevol voor je doelgroep

Zoekmachine optimalisatie doelgroep

Veel zoekmachine optimalisatie strategieën leggen de nadruk op trucs om de zoekmachines te slim af te zijn. Deze nadruk is anno 2016/2017 niet meer juist en niet meer waardevol. Het allerbelangrijkste is om tegenwoordig waardevol te zijn voor je doelgroep. Dit doe je niet met trucs. Dit doe je door pure waardevolle content te leveren voor je doelgroep.

Het gevaar van de huidige zoekmachine optimalisatie strategieën zit voornamelijk in de houdbaarheid van de zoekmachine optimalisatie trucs die toegepast worden. Google is op volle toeren; de een na de andere update wordt uitgerold. Je bent pas écht goed bezig als je je richt op RankBrain. Het is namelijk niet uit te houden om alle verandering te volgen. Stay Hungry Marketing weet dit perfecte verwoorden: “SEOers en online marketeers gaan na iedere update weer op zoek naar het nieuwste gouden ei, maar hoe houdbaar is deze strategie in een constante stroom van veranderingen?

RankBrain

RankBrain is het nieuwste innovatie product van Google. Dit is een zelflerend algoritme. De zoekresultaten van bezoekers worden door RankBrain veranderd met behulp van kunstmatige intelligentie. Door deze kunstmatige intelligentie worden de bezoekers van nóg betere antwoorden voorzien. Door de opkomst van dit algoritme, komt er een eind aan alle updates van Google. Dit algoritme is namelijk zelflerend. Door dit algoritme blijft het fundament van zoekmachine optimalisatie; geef het beste antwoord op een vraag van de bezoeker. Het is echter momenteel erg lastig om je website te optimaliseren voor RankBrain. Niemand weet welke kant het op gaat. Je kan je echter wel richten op doelgroepgerichte zoekmachine optimalisatie. Dat doe je met behulp van de volgende punten:

  • Optimaliseren van je page titles;
  • Aanbrengen van interne links;
  • Schrijf waardevolle content;

Voornamelijk dat laatste punt is een belangrijke. De contentmarketing is, volgens de geleerden, op dit moment dé zoekmachine optimalisatie truc. Toch zijn enkele geleerden het hierover eens. Stefan Seegers schrijft hierover bijvoorbeeld het volgende: “contentmarketing is bullshit”. Stefan Seegers zegt hierover echter het volgende: “The story is everything”. De geleerden zijn het niet geheel eens over de contentmarketing anno 2017. Wat wel vast staat, is dat de focus altijd moet liggen op je doelgroep. Je eigen verhaal mag nooit voorop staan. Schrijf geen content om de content, maar schrijf content voor je doelgroep. De contentmarketing moet dus eigenlijk doelgroepgerichte-contentmarketing zijn.

Doelgroepgerichte zoekmachine optimalisatie

De zoekmachine optimalisatie moet uitgewerkt worden aan de hand van vier stappen:

Stap 1: bepaal de pijlers van je strategie

Bepaal vooraf welke kant je op wil met je zoekmachine optimalisatie strategie. Hangt hier KPI’s aan vast en maak een tijdspanne. In welke periode wil je wat bereiken? Om een voorbeeld te geven van een pijler: ik wil de mobiele gebruiksvriendelijkheid van mijn website in de komende 2 maanden verbeteren.

Stap 2: denk vanuit je doelgroep

Je kan pas een zoekmachine optimalisatie strategie uitwerken als je weet wat er in je doelgroep om gaat. Stel daarom jezelf vragen die vanuit je doelgroep zouden kunnen komen. Ga hierbij uit van het positieve; wat levert het mij op als ik deze pagina sneller maak? Wat is daarvan het voordeel voor mijn doelgroep?

Door deze vragen te beantwoorden en verder uit te werken, speel je nog beter in op de behoeften van je doelgroep.

 

Stap 3: breng prioriteiten aan

In de voorgaande stappen heb je enkele pijlers vastgesteld. Maar, je kan niet elke pijler tegelijkertijd uit gaan werken. Maak daarom prioriteiten voor jezelf. Gebruik hierbij de scorecard; vul per verbeteractie enkele waarden in voor de volgende onderwerpen:

  • Effort: hoeveel kost dit punt mij? Gemeten in tijd, geld en tranen?
  • Gain: hoeveel winst kan mij dit opleveren?
  • Zoekmachine optimalisatie Prioriteit: is deze actie belangrijk op basis van de zoekmachine optimalisatie ervaring en eventuele doorlooptijd van andere acties?

Stap 4: werk je acties uit

Nadat je de pijlers hebt vastgesteld en de prioriteiten in beeld hebt, kan je gaan beginnen met het uitwerken van je content. Hou hierbij altijd de doelgroep in het oog. De doelgroep is alles bepalend. Contentmarketing wordt pas waardevol als jij waardevol bent voor je doelgroep. Door waardevol te zijn, kan je je doelgroep helpen.

Samengevat:

De zoekmachine optimalisatie strategie moet tegenwoordig gericht zijn op je doelgroep. Kort samengevat:

  • Stel de pijlers op voor je zoekmachine optimalisatie strategie en hou hierbij de KPI’s nadrukkelijk in de gaten.
  • Stel de vragen vanuit de doelgroep om ervoor te zorgen dat de pijlers wél waardevol voor je doelgroep zijn.
  • Bepaal de prioriteiten aan de hand van Effort/Gain en zoekmachine optimalisatie prioriteit
  • Werk de acties uit en besef hierbij dat je het voor je doelgroep doet. Je wilt je doelgroep helpen en waardevol voor hen zijn.

 

@StayHungryseo

- February 18, 2017, 11:13 am

RT @InnovatieTop100: Meer zichtbaarheid door innovatieve combinatie psychologie en online marketing @StayHungryseo. Inschr. #innotop https:…
h J R
@StayHungryseo

- January 31, 2017, 7:56 am

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken! #Google #AdWords https://t.co/JuYd1qfLcf
h J R
The following two tabs change content below.
Stay Hungry Internet Marketing, Stay Hungry Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2011. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.