Introductie van algoritme op Instagram heeft effect op bedrijven

Sinds de overname door Facebook heeft Instagram een aantal grote veranderingen doorgemaakt. Zo neemt de populariteit van ‘het broertje’ van het commerciële Facebook en het steeds minder bezochte Twitter steeds meer toe. Daarnaast staan er sinds enige tijd advertenties op het visuele platform. Ook bijzonder is de komst van een algoritme. In plaats van een chronologische tijdlijn worden voortaan posts getoond op basis van relevantie.

Van chronologisch naar relevant

Instagram een sterk bereik van maar liefst 100 procent. Er zijn namelijk nog relatief weinig Nederlanders die actief zijn op Instagram, hoewel dat aantal wel toeneemt. Tot voor kort hadden het bedrijven het voordeel dat gebruikers altijd door een chronologische tijdlijn scrolden. Daardoor kwam een bedrijf of merk altijd een keer in beeld. De komst van een algoritme brengt hier echter verandering in. Niet langer wordt de tijdlijn bepaald door de tijd waarop een post is geplaatst, maar door de relevantie ervan.

Effect van het algoritme voor bedrijven

Het algoritme op Instagram heeft gevolgen voor bedrijven en organisaties. Facebook weet wat ‘relevant’ is omdat het inzicht heeft in de vrienden en bedrijven waar je regelmatig contact mee hebt. Deze zien jouw posts op Instagram zodoende als eerste. Wel zullen bedrijven en organisaties meer hun best moeten gaan om volgers te bereiken. Kortom, er is meer interactie nodig om relevant te zijn. Daarnaast brengt het algoritme waarschijnlijk meer kosten met zich mee. Voor bedrijven is het een stuk lastiger om alle volgers te bereiken. Daardoor zullen ze flink moeten investeren in advertenties. Dit betekent uiteraard kassa voor Facebook.

 

De voor- en nadelen van Instagram

Wat betreft de mogelijkheden voor bedrijven en organisaties kan Instagram nog niet wedijveren met Facebook. Zo zijn er bijvoorbeeld nog geen opties aanwezig om bezoekers te analyseren, en is Instagram alleen gebruiken op de mobiele telefoon. Wat dat betreft kan het visuele platform een voorbeeld nemen aan Facebook. Of het toevoegen van algoritme daadwerkelijk positief is voor Facebook en Instagram moet nog blijken. Het publiek is doorgaans namelijk niet dol op harde commercie. De tijd zal het leren.

@StayHungryseo

- February 18, 2017, 11:13 am

RT @InnovatieTop100: Meer zichtbaarheid door innovatieve combinatie psychologie en online marketing @StayHungryseo. Inschr. #innotop https:…
h J R
@StayHungryseo

- January 31, 2017, 7:56 am

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken! #Google #AdWords https://t.co/JuYd1qfLcf
h J R
The following two tabs change content below.
Stay Hungry Internet Marketing, Stay Hungry Internet Marketing is een ROI Driven Internet Marketing bureau dat is opgericht in 2011. Onze in-house ontwikkelde zoekmachineoptimalisatie technieken is de ideale voedingsbodem voor het opzetten en uitvoeren van effectieve online marketing campagnes. Dat realiseren wij al voor meer dan 300 klanten.