Google Top Heavy Update

Google Top Heavy Update zorgt voor een beter internet, maar ook kritiek

Op 19 januari 2012 voerde Google de ‘Google Top Heavy Update’ door. De zoekmachine bedacht deze nieuwe update om het analyseren van webpagina’s verder te verbeteren. Het is namelijk een aanvulling op het algoritme dat bepaalt dat websites met veel reclame minder hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Teveel advertenties

De ‘Google Top Heavy Update’ richt zich met name op webpagina’s die in de bovenste helft van hun pagina teveel advertenties hebben staan. Vandaar dat deze update de naam ‘Top heavy’ heeft gekregen. Het bovenste gedeelte van een pagina staat ook wel bekend als ‘above the fold’. Een te grote hoeveelheid reclame zorgt ervoor dat de normale content op een pagina niet meer leesbaar is. De Google Top Heavy Update deelt vervolgens een penalty uit aan de gehele website.

Straf voor gebruiksonvriendelijkheid

Webmasters plaatsen doorgaans advertenties om financiële winst uit hun site te halen. Google vindt dit absoluut geen probleem, zolang het de gebruiksvriendelijkheid van een site niet belemmert. Websites waarbij dit wel gebeurt zorgen niet voor een positieve gebruikerservaring en worden bestraft. Google streeft namelijk naar een internetwereld waarbij kwaliteit voorop staat.

Regelmatig controles

De Top Heavy Update controleert regelmatig websites aan de hand van een speciale bot. In vergelijking met de Panda Update van Google voert de Top Heavy Update echter niet constant controles uit. Zodoende duurt het soms enkele weken voordat de zoekmachine ontdekt dat een webmaster de advertenties op een site heeft verminderd. Wellicht heb je zelf ook een ‘penalty’ voor gebruiksonvriendelijkheid ontvangen. Soms heb je geduld nodig voordat deze straf kan worden opgeheven.

 

Kritiek op Google

Het invoeren van deze Google update heeft ook voor kritiek gezorgd. Zo vinden critici het vervelend dat er op de zoekpagina veel advertenties worden getoond. Wanneer je bijvoorbeeld naar een bepaald product zoekt, zie je zowel aan de bovenkant als aan de zijkant allerlei gesponsorde links staan. Dit is zelfs zo erg dat je op een klein scherm soms vrijwel alleen advertenties ziet. Google gebruikt dus zelf ook teveel advertenties ‘above the fold’. De zoekmachine heeft inmiddels ook reageert. Het stelt dat dit niet met opzet is gedaan omdat de advertenties alleen verschijnen door middel van een algoritme. Bovendien komt het volgens Google maar sporadisch voor.

Weinig invloed update op zoekresultaten

Google blijft werken aan updates. Zo werd de Top Heavy Update in februari 2014 ververst en verbeterd. Inmiddels kunnen we stellen dat deze update weinig invloed heeft gehad op de ranking van websites. Waarschijnlijk heeft het straffen van ‘top heavy’ sites voor slechts 1 procent verandering in de zoekresultaten gezorgd.

@StayHungryseo

- February 18, 2017, 11:13 am

RT @InnovatieTop100: Meer zichtbaarheid door innovatieve combinatie psychologie en online marketing @StayHungryseo. Inschr. #innotop https:…
h J R
@StayHungryseo

- January 31, 2017, 7:56 am

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken! #Google #AdWords https://t.co/JuYd1qfLcf
h J R

banner-stayhungry

We gaan het gevecht aan met uw concurrenten!

Maak kennis met onze zoekmachineoptimalisatie virtuozen

 

"Door onze successen behoren wij al jaren tot de beste zoekmachineoptimalisatie bureaus van Nederland "

 

Dat extra zetje in de goede richting. Dat is zoekmachineoptimalisatie.

Onze zoekmachineoptimalisatie-specialisten helpen u graag verder met het optimaliseren van uw website voor de zoekmachines. Wij hebben de tools en kennis in huis om dit te doen in de vorm van een adviserende rol, maar ook het bedenken en uitvoeren van de nodige zoekmachineoptimalisatie aanpassingen.

Tja, Wij kunnen er geen genoeg van krijgen! Maak nu een afspraak!

contact-hoe-het-begon