Google Mobile Friendly Update - Google's Mobile-Friendly update

Google Mobile Friendly Update speelt in op toenemende populariteit mobiel zoeken

Op 21 april 2015 kondigde Google de ‘Google Mobile Friendly Update’ aan. Het bedrijf voerde deze update door om mobielvriendelijke webpagina’s een hogere plek in de zoekresultaten te geven. Hoe vaker ze worden bezocht op de mobiele telefoon, hoe hoger de ranking. Dit betekent ook dat niet mobielvriendelijke webpagina’s dus daling in de ranking, tot schrik van sommige marketeers en zoekmachineoptimalisatie-bureaus. Sterker nog, zij spraken zelfs van ‘Mobilegeddon Update’.

Tijd om webpagina’s mobielvriendelijk te maken

De angst van sommige 'zoekmachineoptimalisatie-specialisten' is niet geheel ongegrond. Websites die niet inspelen op de populariteit van de mobiele telefoon worden minder vaak bezocht, en dalen dus in de zoekresultaten. Ook websites zonder een mobiele versie zijn de pineut. Kortom, om te blijven voortbestaan dienen deze websites ‘responsive’ te worden. Overigens hadden webmasters ruim de tijd om hun pagina’s aan te passen voor de mobiele telefoon. Google kondigde de update namelijk ruim van te voren aan. Bovendien introduceerde het een handig hulpmiddel waarmee je als webmaster de mobielvriendelijkheid van je website kon controleren. Overigens heeft de ‘Mobile Friendly Update’ van Google totaal geen effect gehad op de zoekresultaten via de computer of tablet.

Mobielvriendelijke website opbouwen

Een mobielvriendelijke website heeft een zogeheten ‘responsive design’. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt bereiken. Een eerste optie is het opbouwen van een website aan de hand van een Content Management Systeem (CMS). Daarbij bouw je de website op aan de hand van diverse onderdelen. Denk bijvoorbeeld aan het schermformaat, die je naar verschillende groottes kunt wijzigen. Een andere mogelijkheid is ‘dynamic serving’. Hierbij kijkt de website naar de grootte van het scherm wanneer de pagina tevoorschijn komt. Vervolgens creëert de website als het ware een ‘aangepaste versie’. Tenslotte is het mogelijk om een mobiele website naast de desktop versie op te bouwen. De site staat in dat geval in een mobiele browser. Je hebt twee aparte websites, maar wel een die mobielvriendelijk is.

Het indexeren van apps

De Mobile Friendly App richt zich niet alleen op het mobielvriendelijk maken van websites. Ook apps spelen een belangrijke rol, omdat Google ze voortaan ook indexeert. Probeer op je mobiele telefoon maar eens een zoekopdracht in te vullen. Grote kans dat er ook een app in de zoekresultaten verschijnt. Wanneer je naar nieuws zoekt zou bijvoorbeeld de app van de Telegraaf tevoorschijn kunnen komen.

 

Apps in de zoekresultaten

Overigens is het niet helemaal nieuw dat apps in de zoekresultaten te zien zijn. Deze verschijnen namelijk al sinds oktober 2013. Het verschil is echter dat er nu ook apps tevoorschijn komen die nog niet eens op je mobiele telefoon zijn gedownload. Dit geldt zowel voor iOS apps als Android apps. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat zoekmachineoptimalisatie-specialisten en marketeers zich nu ook bezig moeten houden met de het toepassen van zoekmachineoptimalisatie bij apps.

Grote rol voor mobiel browsen

Met de Mobile Friendly Update wil Google een samenwerking creëeren tussen de zoekmachine, webpagina’s en apps. In de toekomst ziet het bedrijf namelijk een nog grotere rol weggelegd voor zoeken via de mobiele telefoon. Dit betekent ook dat niet mobielvriendelijke websites in de nabije toekomst sneller ‘gestraft’ zullen worden door Google, en een lagere plek in de zoekresultaten kunnen verwachten.

 

 

@StayHungryseo

- February 18, 2017, 11:13 am

RT @InnovatieTop100: Meer zichtbaarheid door innovatieve combinatie psychologie en online marketing @StayHungryseo. Inschr. #innotop https:…
h J R
@StayHungryseo

- January 31, 2017, 7:56 am

Google Adwords dimensies waar jij vaker in zou moeten duiken! #Google #AdWords https://t.co/JuYd1qfLcf
h J R

banner-stayhungry

We gaan het gevecht aan met uw concurrenten!

Maak kennis met onze zoekmachineoptimalisatie virtuozen

 

"Door onze successen behoren wij al jaren tot de beste zoekmachineoptimalisatie bureaus van Nederland "

 

Dat extra zetje in de goede richting. Dat is zoekmachineoptimalisatie.

Onze zoekmachineoptimalisatie-specialisten helpen u graag verder met het optimaliseren van uw website voor de zoekmachines. Wij hebben de tools en kennis in huis om dit te doen in de vorm van een adviserende rol, maar ook het bedenken en uitvoeren van de nodige zoekmachineoptimalisatie aanpassingen.

Tja, Wij kunnen er geen genoeg van krijgen! Maak nu een afspraak!

contact-hoe-het-begon